Sint breekt alle records op internet,

omzetstijging 31 procent!

De Sinterklaasomzet breekt dit jaar alle records. In de afgelopen 3 weken is er online voor 170,3 miljoen euro aan Sinterklaascadeaus verkocht. Dat is 31 procent meer dan in dezelfde periode vorig jaar. Dit blijkt uit een online enquête onder de ruim 950 leden van Thuiswinkel.org, de belangenvereniging van thuis- en webwinkels in Nederland. De leden van Thuiswinkel.org, te herkennen aan het keurmerk Thuiswinkel Waarborg, vertegenwoordigen zo’n 80% van de online verkopen van Sinterklaasproducten in Nederland.

De meest verkochte producten zijn speelgoed, boeken, home-entertainment (games), dvd’s en consumentenelektronica als digitale camera’s, mobiele telefoons en laptops. Maar ook kleding en weekendtrips scoren dit jaar goed.

Kredietcrisis trekt consumenten naar internet
Opvallend is het sterke aantal nieuwe kopers van Sinterklaascadeaus op internet. Wijnand Jongen, directeur van Thuiswinkel.org: “Dit jaar zijn er naar verwachting 1,2 miljoen mensen die voor het eerst op internet Sinterklaascadeaus gekocht hebben. Daarnaast kopen nu al meer dan 8 miljoen mensen online producten en diensten en zien we dat met name tijdens Sinterklaas veel consumenten op zoek zijn naar gemak en een goede prijs-kwaliteitverhouding. Juist internet lijkt in deze moeilijke economische tijden gemak gekoppeld aan goede prijs/kwaliteit, te kunnen bieden.

Verwachte online bestedingen naar 5 miljard euro in 2008
Over de periode juli tot en met december 2008, verwachten de Nederlandse webwinkels een omzet van 2,5 miljard euro. Daarmee komt de verwachte omzet voor de totale online consumentenbestedingen in 2008 uit op 4,8 miljard euro, aldus onderzoekbureau Blauw Research. Dat zou voor 2008 een omzetstijging van 23 procent opleveren ten opzichte van 2007.

10 procent van Sinterklaasaankopen via internet
Wijnand Jongen, directeur van Thuiswinkel.org: “De omzetstijging voor online Sinterklaasproducten zou betekenen dat Sinterklaas naar schatting zo’n 10 procent van zijn inkopen via internet bestelt, waarmee een nieuw record wordt behaald. Dat Sinterklaas zijn weg naar internet heeft gevonden, staat nu wel vast. De goedheiligman gaat met zijn tijd mee”, aldus Jongen.

Bron: Thuiswinkel Markt Monitor, Blauw Research/Thuiswinkel.org

Bron: Thuiswinkel.org, 4 december 2008

Aanmelden nieuwsbrief

Blijf op de hoogte van acties, nieuwe producten en het laatste nieuws.




alttext